30/09/2010

Mobiliteit in Brussel: wandelen, fietsen, bussen, metro-en, trammen of de trein of auto nemen of hoe kanker vermijden?‏

Elke morgen wordt ik wakker en vraag ik mij af: ga ik wandelen, fietsen, bussen, metro-en, trammen, of de trein of de auto nemen?

Een half uur sport per dag is goed voor de gezondheid. En vermits mijn geliefkoosde sportclub een half uur auto rijden is --zonder file, heb ik gezocht naar alternatieven om elke dag gezond te leven. De uitlaat gassen in Brussel, de levensgevaarlijke trajecten per fiets of te voet zijn nog altijd een groot probleem voor de Brusselaar. Als ingenieur en alls mens weet ik dat diesel uitlaatgassen door wetenschappers en medici aangegeven wordt als één van de oorzaken van sommige kankers, maar ook gebrek aan beweging is zo´n oorzaak. Het is dus morbied kiezen tussen kanker door diesel uitgassen of kanker door gebrek aan beweging.

Ik rij zelf met een diesel 4x4. Diesel is goed koper, een 4x4 staat goed voor mijn werk en hobbies en is ook goed voor mijn rug op de kasseien in de kanaal zone. Ik reed 30000 km per jaar een paar jaar geleden nu nog 10000 km, maar goed een meisje, aanwezig op een fiets actie comité met Bruno De Lille zei dat ze niet voor Pro Bruxsel had gestemd omdat ik na een debat in Flagey in deze 4x4 was gestapt. Het bleef op mijn maag liggen. Hoe kon ze door één actie van mij alle andere uitvagen. Ben voilà, ik geef het toe ik ben niet perfect. Ik ben op zoek geweest naar een 4 x 4 hybride, maar de bestaande Lexus vond ik toen nog niet stevig genoeg, diegene die 6 maand later zou uitkomen,wel ja, die moest nog uitkomen.

Ik rij ook 3 dagen per week met Villo, maar las u nog verder na vorige paragraaf?

Ik zet mij ook in om de voornaamste doodsoorzaken in België: kankers, hart- en vaat ziekten, auto-immuun ziekten, depressies en zelf moorden te vermijden, maar ja las u nog verder na vorige paragraaf?

Hart- en vaat ziekten bestaan al lang, zo ook kankers, maar de Amerikaanse hart associatie, die al meer dan 100 jaar! bestaat, heeft begin 2000 moedig beslist, het aantal doden door hart- en vaat ziekten te willen verminderen met 25%; België heeft onlangs een kanker register in het leven geroepen, initiatieven om eet- en leef gewoonten te koppelen aan ziektes geraken niet gelanceerd. MOET HET ALLEMAAL ZO LANG DUREN?

Elk jaar zijn er meer doden door zelfmoord dan door auto ongevallen in België, auto ongevallen zijn altijd het nieuws. In India, een minder ? ontwikkeld land, staan zelf moorden op de voor pagina van de krant. Deze doden zijn voor ons niet belangrijk.

Mensen beginnen gewoon te worden aan hun kanker, of hun by-pass, of een zelf moord in de familie. Een faits divers zouden Brusselse politici zeggen. In mijn ogen bestaan er alternatieven en zijn vele duizenden mensen op zoek naar alternatieven. Er zijn ook meer gezonde mensen dan zieke mensen, maar dan nog worden in mijn ogen vele miljoenen en miljarden binnen de gezondheidszorg verkeerd besteed.

Kanker door fietsen of kanker door auto rijden? De keuze zou in mijn ogen niet mogen bestaan.

No comments: