24/04/2011

Herverdeling van het Belgisch territorium

Al meer dan een jaar geraken Vlaamse en Waalse politici er niet aan uit. Ze krijgen geen regering gevormd. En toch lijkt het mij een puur financiële kwestie. Brussel en Wallonie hebben Vlaams geld nodig en Vlaanderen wil dat niet geven zonder iets in de plaats.

Bart De Wever vraagt responsabilisering en Wallonië zegt: wij zijn verantwoordelijk. Het enige wat Wallonië in de plaats kan geven is grond gebied. Zij hebben niks anders. Uiteraard is dat emotioneel en uiteraard verlegt dat de machts evenwichten in dit land, maar was dit historisch al altijd niet zo? Degene met meer economisch gewicht neemt meer verantwoordelijkheid en beschermt de minderheid.

Als Wallonië geld wil, dan zal het bijvoorbeeld Henegouwen moeten verkopen aan een prijs die overeenkomt met zijn bijdrage aan het Bruto Nationaal Product of op basis van inkomsten gegenereerd en beschikbare activa en passiva. Vlaanderen kan dan als tegen- prestatie Brussel en Henegouwen meer gaan ondersteunen, maar krijgt dan ook de bevoegdheid om die financiering te beheren. Vlaanderen is dan zelf verantwoordelijk voor de gelden die het stort.

Zal dit aantonen dat Vlaanderen meer verantwoordelijk is dan Wallonië? Ik geloof het niet, ik geloof dat de sociale, familiale en gezondheids waarden heel sterk doorwegen in Wallonië en dat Vlaanderen die vandaag onderschat. Maar goed, soms in de geschiedenis moeten grote beslissingen gemaakt worden om voor uit te geraken.

Ik ben dan wel niet de zoon van De Croo (:-)), maar hoop dat deze piste echt een doorbraak kan zijn voor België en de vorming van de Belgische regering. De herverdeling van het Belgisch territorium is voor mij de oplossing.

Pro Bruxsel advoceert de oplossing van 1 land, 4 regio´s en 1 gemeenschap. Ik geloof dat die oplossing er enkel komt als ook het Belgisch territorium wordt herverdeeld.

No comments: